Skip to main content

Melayu pencipta angka kosong ' 0 '.






' Kosong ', atau 0 , bukan nombor, penemuannya merevolusikan pemikiran matematik dan sains moden. Nombor ini diperkenalkan di Eropah pada awal abad ke-13 seterusnya ia dibangunkan di dunia Arab-Islam pada kurun kesembilan .
Tokoh matematik dunia Arab, Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi , memperkenalnya di Iraq melalui bukunya Kitab al-Mukhtasar fi Hisab al-Jabr wal Muqabbala (tahun 837 ) setelah lawatannya di India, benua yang "sangat" nombor maha penting ini pada tahun 594 .
Tamadun Eropah mengambil kosong, atau sifar, daripada penemuan dunia Arab, sifr (sifar). Ia dibawa oleh pemikir Itali, Fibonacci, dalamtahun 1202 melalui karya popularnya Liber Abaci. Perkataan sifar ini juga membentuk cipher dalam bahasa Inggeris yang menggunakan masud “tiada apa-apa”, “simbol”, “kod” atau “pesan rahsia”. Dr Alinor: Sebelum tahun 837, ada 17 maklumat dalam tamadun Melayu terdapat tujuh maklumat dalam tamadun India yang mempunyai simbol 0. Pensyarah matematik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Mohammad Alinor Abdul Kadir , mengemukakan satu hipotesis lain - penciptaan simbol 'kosong' mungkin permulaan di alam Melayu selewat-lewatnya pada 580. Dia bersandarkan hujah beberapa pengkaji, termasuk karya yang banyak dibahaskan The Universal History of Numbers
imej


(terbit 1998) oleh Georges Ifrah, terjemahan edisi Perancis Histoire Universelle des Chiffres pada tahun 1981.
Sebelum dipopularkan al-Khwarizmi, Ifrah menyebutkan, beberapa nombor kosong di tulisan-tulisan pada batu-batu antaranya prasasti tembaga Sankheda di India pada 594 , Trapaeng Prei di Kemboja ( 683 ), Kedukan Bukit, Sumatera ( 683 ), Kota Kapor, Sumatera ( 686 ), Dinaya, Jawa ( 793 ), Po Nagar, Vietnam ( 813 ) dan Bakul, Vietnam ( 829 ).
Dr Mohammad Alinor mengatakan, bukti-bukti tambahan yang dia kumpul dan keterangan Ifrah ini mungkin telah lama diketahui oleh seorang penyelidik sejarah China, Joseph Needham dalam bukunya Sains dan Peradaban di China (1959) .
" Needham menunjukkan bahawa simbol '0 ′ sebenarnya dihasilkan di bahagian timur tamadun India, bahagian yang paling hampir dengan China yang menggunakan' 0 ′ sebagai tempat kosong ," katanya.
Selain itu, tambahnya, seorang ahli matematik Zakov pernah menyebut satu seminar sejarah sains di Eropah pada tahun 1975 bahawa"Simbol 0 yang direkodkan dalam prasasti-prasasti dari kepulauan Melayu lebih tua usianya diambil yang terdapat dalam sistem angka Hindu-Muslim yang direkodkan oleh al-Khwarizmi."
Dr Mohammad Alinor berkata, seorang profesor pelawat dalam bidang pendidikan matematik di UKM, Frank J. Swetz pada 1979 , pernah menyebut " etnik Batak di Sumatera memiliki sistem angka merangkumi 0 yang lebih tua usianya daripada yang terdapat dalam sistem angka Hindu-Muslim. "
Dia berhujah lagi, sebelum al-Khwarizmi," ada 17 maklumat dalam tamadun Melayu mengenai tujuh maklumat dalam tamadun India yang memiliki simbol 0. "
Dr Mohammad Alinor antara sekumpulan kecil pensyarah matematik Malaysia yang membahaskan perkara ini, sementara rata-rata ahli akademik dan media tidak memperkatakannya seperti kajian awal pernah dibentangkan beberapa kali di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.
Kumpulan ini termasuklah Prof Dr Shaharir Mohamad Zain yang kini mengajar di Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Prof Dr Abdul Latif Samian (UKM), Prof Datuk Dr Abdul Razak Salleh (UKM), Dr Mat Rofa Ismail (Universiti Putra Malaysia) dan beberapa pelajar mereka.
imej
Dr Shaharir (gambar) katanya sendiri mula membentang mengenai penemuan hipotesis nombor 'kosong' di alam Melayu pada tahun 1997 dan 1998, termasuk di luar negeri. Makalahnya yang membincangkan perkara ini " Catatan mengenai Sistem Perpuluhan " diterbitkan dalam Jurnal Jaringan Matematik Humanistik pada tahun 2001 .
Dia kesal dengan sikap orang Melayu yang tidak gemar menggali sejarah budaya dan keilmuan dalam tamadun mereka sendiri, mengulangi rungutan Dr Mohammad Alinor.
" Orang kita pada amnya tidak minat sejarah, bukan hanya sejarah matematik, " kata Dr Shaharir, mengulas motivasi awalnya menggali masalah ini.
"Saya berminat mengembangkan sains dalam tamadun Melayu kerana sering kali pengkaji melihat penggunaan sastera sahaja. Saya sendiri terkejut semasa mengetahui sejarah nombor kosong di alam Melayu . "
Katanya, kertas kerja kerjanya "Catatan tentang Sistem Perpuluhan" dibentangkan di satu seminar antarabangsa, Swetz - kini minitikberatkan kajian tamadun China - sendiri mengucap tahniah atas kajiannya itu.
Sementara Dr Mohammad Alinor pula hairan melihat kecenderungan orang Melayu yang hanya menunjukkan tamadun Melayu mulai sejarah kemasukan Islam.
Tamadun Melayu seperti yang difahami awal di zaman Hindu-Buddha sekitar tahun 190 , kemudiannya zaman Islam bermula 1200dan akhirnya zaman penjajahan-kemerdekaan mula pada 1470 . Jika dipinggirkan zaman yang pertama itu, seperti yang berlaku sekarang,… itu sebenarnya melupakan sekitar 1100 tahun sejarah tamadun Melayu, ”kata pensyarah muda itu.
" Akibatnya, kita tidak mencari Bahasa Melayu berfikir menyelesaikan masalah-masalah yang berkaitan. Juga, kita menggunakan maklumat mengenai bahasa Melayu kuno, yang sangat berharga itu. Apa lagi maklumat berkaitan sains dan teknologi Melayu . "
Kaedah pensyarah di Fakulti Sains dan Teknologi UKM ini menyebut hipotesis Melayu mencari nombor kosong ini masih memerlukan kajian lanjut.
"Cukupkah dua fakta umum ini membuktikan bahawa simbol 0 adalah ciptaan bangsa Melayu, atau lebih tepatnya ciptaan bangsa Funan / Chenla (sekarang Kemboja) atau Sriwijaya (Sumatera) atau Jawa? ”Katanya.
Jika Melayu yang menggunakan simbol 0, bagaimanakah cara menambahkan bahawa tamadun India mengambil daripadanya? Tamadun India yang diketahui pernah menterjemahkan buku-buku falsafah Jawa, tapi sistematik angka terangkum di dalam? "
Dr Mohammad Alinor menyarankan beberapa hipotesis ini "amat positif untuk dikaji dengan lebih lanjut" kerana sudah ada rujukan-rujukan yang boleh dimanfaatkan secara langsung, termasuk penggunaan sistem nombor berdasarkan sistem metrik atau asas persepuluhan yang lebih awal di alam Melayu mengenai Arab-Islam ( abad ke-9) dan Eropah (kurun ke-19).
Menurutnya, kaedah tujuh (7) dan saribu (1000) pada batu bersurat Vo-Canh di Kemboja sekitar kurun keempat .
Bukti-bukti lain termasuklah tiga warna pembilangan duaratus (200), sariwu tluratus sapulu dua (1312) dan dualaksa (20,000) pada prasasti Kedukan Bukit pada tahun683 , jawapan sapuluh dua (12) dan dua laksa (20,000) di prasasti Telaga Batu (Sumatera) pada 683 .
Waktu nombor atau simbol 'kosong' lewat tercipta, manusia sudah memilih konsep 'kosong' jauh lebih awal seperti yang diperhatikan pada tamadun-tamadun China dan Babylon.
Tamadun Maya-Aztec di Amerika Tengah juga menggunakan simbol simbol 'kosong' yang menyerupai kulit siput . Namun mereka tidak mengindahkan pengetahuan itu kepada perabadan bangsa-bangsa lain diwarisi pada zaman moden menggunakan satu hipotesis.
Pernah dihipotesiskan di International Congress of Americanist pada tahun 1949wujud wujudnya budaya budaya antara Funan dengan Maya / Aztec. Tapi, adakan sistem nombor sebahagian yang ditukarkan? Kata Dr Mohammad Alinor.
"Tidak ada langsung bentuk simbol '0 ′ di Asia Tenggara yang menyerupai kulit siput."

http://ummahonline.wordpress.com

Comments

Popular posts from this blog

Kisahnya

Misteri Danau Tok Uban dan Kisah Bukit Panau digg Assalamualaikum. Kalau hendak dihitung memang tak terkira banyaknya tempat-tempat misteri di negara kita. Selalunya sesuatu yang misteri itu dianggap sebagai tahyul dan hanya rekaan semata-mata atas sebab tertentu. Contohnya cerita-cerita berkaitan dengan hantu ataupun pantang larang orang tua-tua. Ianya tak lari daripada tujuan yang baik tetapi dengan cara yang menakut-nakutkan orang. Itu cara orang dulu-dulu. Tapi tidak semua yang misteri itu adalah tahyul. Kita kena akui ada perkara yang di luar tahap pemikiran logik kita walaupun ianya susah untuk diterima. Hanya orang yang ‘terpilih’ saja yang boleh ‘merasa’ kemisterian sesuatu tempat atau perkara berdasarkan anugerah daripada Allah s.w.t. Bagi aku yang tidak mempunyai apa-apa keistimewaan dalam diri ni hanyalah sekadar berminat untuk mengorek cerita dan untuk mengetahui sejarahnya serta apa rahsia yang terdapat di suatu tempat tersebut. Salah sat

Perjuangan sebenar Tok Janggut

Saya yakin ramai yang mengenali Tok Janggut. Tetapi berapa ramai yang benar-benar tahu tentang kisah hidupnya? Kewujudan Tok Janggut dan perjuangannya pasti ada kaitan dengan nasib malang yang menimpa umat Islam seluruh dunia ketika itu, iaitu kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah pada tahun 1924. Cuba fikirkan, betapa selama ini sejarah kita telah diputar belit oleh X   kuffar . Mereka berjaya mengalihkan pandangan seorang pelajar sekolah, bahawa perjuangan seorang Tok Janggut adalah kerana mempertahankan kuasa politik tradisional dan membantah cukai semata, sedangkan beliau sebenarnya mempertahankan Al-Haq! Malah mereka telah berjaya melabel dan menanamkan dalam pemikiran kita bahawa Tok Janggut adalah penderhaka dan pemberontak. X  kuffar telah berjaya memanipulasi pemikiran umat islam di nusantara ini ( baca: gugusan kepulauan melayu ), bahawa tahap tertinggi dicapai bagi seorang Islam adalah apabila ia telah berjaya dan selesai mengerjakan haji ke makkah al-mukarramah. P

ASAL USUL NAMA KEDAH, LAMBANG KEDAH DAN LAMBANG NUSANTARA

Menurut sumber maklumat yang diwasiatkan oleh Yang Teramat Mulia Penghulu Tajar Kedah Tuanku Nai Long Mahmud cucu Maharaja Melayu Sultan Jaafar Muadzam Shah, makna Kedah dalam bahasa Melayu Siam ialah berasal dari perkataan KEDAT yang bermaksud Kertas atau Watikah. Dalam bahasa Thai pula menyebut Kradat. Watikah ini ialah satu amanat yang dibawa oleh Merong Mahawangsa ke Nusantara. Setelah Maharaja Empayar Islam China Dinasti Tang Maharaja Sai Tee Song pada tahun 650M memeluk Islam, baginda telah mengarahkan cucunya Sultan Muzaffar Shah Merong Mahawangsa membuka kerajaan di Nusantara. Dalam penulisan sekarang kononnya Kedah berasal daripada perkataan Mangkuk Padi. Cuba anda semua lihat dengan teliti rajah dibawah ini; Cubaan kerajaan British untuk menukar nama Kedah (Watikah) kepada Kedah Mangkuk Padi bermula pada zaman Paduka Seri Sultan Muhammad Jiwaz bin al-Adilin Muadzam Shah lagi sepertimana mereka menukar nama Bandar Hilir Kota Portugis kepada nama M