Hulubalang Melayu

Hulubalang Melayu

Sunday, November 25, 2012



Salam. Sebelum saya meneruskan topik diatas saya ingin menyampaikan kekesalan saya terhadap beberapa pihak terutama Kerajaan, Universiti-Universiti tempatan, ahli-ahli sejarah dan yang penting ahli-ahli arkeologi di Malaysia. Apakah yang dilakukan oleh ahli-ahli arkeologi di Malaysia? Mengapa perkembangan kajian mereka begitu lembab berbanding dengan rakan se bidang mereka di negara- negara jiran? Saya pernah bertanya soalan ini dengan Professor saya dahulu, beliau menjawab bahawa ini semua kerana kurangnya support dari kerajaan. Sampai bila mereka hendak duduk menggali di tempat yang sama? Balik-balik lembah Bujang sahaja yang digali cari sedangkan banyak lagi tapak-tapak lain yang tidak kurang hebatnya ada di seluruh hutan belantara Negara ini.



Jika mereka masih berada di bawah tempurung dan sentiasa mengharapkan bantuan kerajaan dalam segala hal saya rasa rahsia-rahsia besar ketamadunan Melayu di semenanjung ini takkan terbongkar dalam masa 50 tahun lagi. Kemanakah semangat mereka? Selama ini tesis-tesis yang saya baca di rak-rak tesis di universiti juga amat mengecewakan. Kebanyakan tesis hanya membincangkan tentang manik-manik serta artifak-artifak porselin dan tidak adanya penemuan agung seperti di negara jiran. Apakah nasib bidang arkeologi di negara kita agaknya? Alasan demi alasan mereka berikan. Tiada bujet, susah, tiada alat, memerlukan masa, tiada kepakaran dan sebagainya. Jika ini berterusan maka bidang arkeologi akan terkubur. Nak mujurlah ada penemuan penting di sungai batu sebelum ini , kalau tidak tak siapa didunia ini tahu bahawa Malaysia juga ada tapak arkeologi.



Berbalik kepada topik kita, sebenarnya sudah ada kajian yang dibuat oleh para arkeologis barat dan dari negara jiran sendiri yang menunjukkan bahawa budaya piramid sebenarnya berasal dari Nusantara. Lebih tepat lagi ianya dikaitkan dengan sebuah benua yang telah tenggelam iaitu Sundaland. Sudah lama sebenarnya saintis-saintis barat mengeluarkan teori mereka mengenai Sundaland dan kebanyakan teori ini memang benar. Namun demikian sebahagian besar ahli-ahli arkeologi , geologi dan Sejarah aliran perdana masih meraguinya kerana menurut mereka ini semua pseudoscience dan arkeologi terlarang. Seperti yang kita tahu sebenarnya banyak penemuan arkelologis yang terpaksa dirahsiakan oleh kerajaan-kerajaan tertentu kerana ia bercanggah dengan teori-teori ilmuan perdana. Namun yang benar tetap akan tersingkap walau bagaimana carapun kita menutupnya bak kata orang Melayu bangkai gajah kalau ditutup akan berbau juga.



Di negara jiran kita Indonesia beberapa Ahli arkeologi dan geologi ternama mereka sedang giat untuk membuktikan bahawa sememangnya tanah Nusantara ini wujud sebuah ketamadunan purba yang tinggi teknologinya. Salah satu teknologi tamadun purba ini adalah pembinaan piramid. Professor Robert Schoch dalam kajian beliau ada menyatakan bahawa sebenarnya ilmu pembinaan piramid bukanlah asli dari Mesir tetapi sebaliknya milik bangsa yang lebih tua yang berasal dari timur di sebuah benua yang telah tenggelam. Menurut beliau lagi Sundaland yang tenggelam lebih kurang 70000 tahun yang lalu telah memperlihatkan penghijrahan satu kaum yang maju yang membawa ilmu pembinaan piramid ke serata dunia termasuklah Mesir.



Kajian yang dibuat beliau bukan sahaja menyetuh tentang bukti-bukti arkeologi tetapi juga bukti linguistik, antropologi, DNA, dan geologi. Oleh itu adalah sukar untuk menyangkal teori yang dibuat beliau tanpa pengetahuan dalam bidang-bidang tersebut. Tambah beliau lagi tamadun-tamadun utama dunia seperti Sumer, China, Bolivia, Peru dan lain-lain mendapat ilmu mereka dari orang-orang Sundaland yakni Nusantara. Menurutnya lagi manusia dari Sundaland ini mempunyai ilmu pelayaran yang hebat dan telah berlayar ke seluruh pelusuk dunia untuk menyebarkan tamadun mereka. Adakah anda pernah menonton filem 10 000 b.c? jika belum sila tonton kerana dalam filem itu ada maksud tersembunyi. Jika kita teliti betul-betul dalam babak akhir filem tersebut setelah kesemua hamba-hamba itu memberontak para penguasa yang mengarah untuk membina piramid tersebut cuba melarikan diri dengan sebuah kapal besar yang disembunyikan di belakang Piramid. Filem ini dengan jelas cuba memberi clue kepada kita bahawa Pembina piramid datang dari wilayah asing yang jauh.



Mungkin maklumat ini terlalu asing bagi kalian semua namun sebenarnya kenyataan Prof Robert ini ada asasnya. Seperti yang telah saya katakana Ahli-ahli arkelologi Indonesia sedang giat mencari piramid-piramid di seluruh Nusantara dan hasilnya mereka berjaya menemui beberapa buah piramid dan step piramid yang berusia beribu-ribu tahun lebih tua dari piramid Mesir! Salah satu tapak yang telah dikenal pasti oleh geologis dan arkelologis Indonesia ialah di gunung Lalakon, Bandung. Menurut mereka setelah mereka mengadakan unjian batuan secara saintifik mereka mendapati dibawah permukaan Gunung lalakon terdapat bentuk batu-batuan yang seakan-akan dibina manusia dan bukan terbentuk secara semulajadi. Jika ini benar bermakna Gunung Lalakon adalah salah satu piramid yang terbesar dan tertinggi di dunia. Pasukan yang digelar Turangga Seta ini mengklaim masih ada ratusan piramid lain yang tersebar di seluruh Indonesia. Mereka mengatakan bahwa piramid-piramid itu tersebar di Sumatera, Jawa, Bali, Kalimantan, Sulawesi dan Papua. Secara geomorfologis, bentuk Gunung Lalakon di Bandung mahupun Gunung Sadahurip di Garut memang memiliki bentuk yang mirip dengan piramid. Mereka memiliki empat sisi yang ternyata simetri.


BENTUK GUNUNG LALAKON ADALAH TIDAK UBAH SEPERTI PIRAMID. MAMPUKAH ALAM SEMULAJADI MEMBENTUK PIRAMID SEBEGINI?

Adakah penemuan ini sama seperti penemuan di Bosnia. Saya juga mendapat maklumat bahawa penggalian di Bosnia telah dihentikan kerana kurang bukti ditemui dan dihalang oleh lembaga Arkeologi yang berpengaruh di dunia. Mengapa mereka betul-betul takut jika piramid ditemui di Bosnia atau di Indoneisa agaknya?

PUNDEN BERUNDAK DI JAWA BARAT YANG BERBENTUK PIRAMID


Selain daripada Gunung-gunung yang disebutkan diatas sebenarnya ada banyak lagi tapak lain terutama tapak megalitik di Indonesia yang mempunyai binaan berupa piramid dan step piramid. Antaranya ialah Candi Sukuh yang amat terkenal itu. Jika kita lihat betul-betul Candi ini tidak ubah seperti piramid kaum Maya dan Aztec di Amerika tengah! Selain Candi Sukuh satu lagi candi yang hampir serupa ialah Candi Cheto. Semua ini terletak di Pulau Jawa. Sebenarnya jika kita membuat kajian lebih mendalam ciri-ciri pembinaan candi-candi di Nusantara adalah amat unik. Hal ini kerana ianya berasaskan kepada binaan step piramid. Contoh yang paling nyata ialah candi Borobudur sendiri. Selain Borobudur candi-candi lain seperti Candi pasemah di Sumatera selatan dan Candi Prambanan terutama di bahagian atasnya yang melambangkan Gunung Mahameru juga mempunyai asas step piramid. Jadi pada pendapat saya adalah logik sekiranya kita katakan bahawa pembinaan piramid adalah tidak asing sebenarnya di Nusantara.


CANDI SUKUH SALAH SATU CANDI UNIK YANG BERBENTUK PIRAMID




CANDI CHETO JUGA BERBENTUK SEPERTI PIRAMID AMERIKA TENGAH



PUNDEN BERUNDAK, SALAH SATU TAPAK MRGALITIK BERBENTUK STEP PIRAMID



CANDI BORUBUDUR JUGA DIBINA DENGAN ASAS PIRAMID




Masjid kampung laut.



Masjid Minang.

Rumah  kaum Melayu Merina di Madagaskar juga mengekalkan bentuk 3 segi dan piramid.

 
Para pengkalji dari UKM sendiri pernah membuat kesimpulan bahawa di sekitar Tasik Chini ada bukit-bukit yang berbentuk seperti piramid yang mempunyai empat bucu yang lurus. Tambahan lagi jika kita lihat senibina rumah-rumah Melayu di seluruh nusantara maka akan kita lihat tidak hilangnya tradisi piramid dalam masyarakat kita. Apakah yang saya maksudkan? yang saya maksudkan adalah senibina bumbungnya yang berbentuk piramid dan antara contohnya ialah Masjid kampung laut. Apakah semua ini? adakah benar piramid berasal dari Nusantara? Adakah benar Sundaland adalah Atlantis yang dicari-cari selama ini? Saya tinggalkan persoalan ini untuk anda semua fikirkan. Wallah hu a’lam.


 

The Great Malay City States

Kekayaan Malay city states hasil manfaat Selat Melaka

Beberapa catatan pengembara Eropah mengenai Melaka:
“Malacca is such importance and profit, that is has no equal in the world. It is a city state made for merchandise, fitter than any other in the world..”Tom Pires.
“Melaka adalah satu kepentingan dan tempat mencipta keuntungan yang tidak ada tempat yang sama dengannya di dunia. Ia adalah sebuah negara kota yang dibangunkan untuk perdagangan, lebih maju berbanding tempat-tempat lain di dunia .. " - Tom Pires.
---
“Malacca is the richest seaport with the greatest number of wholesale merchants and abundance of shipping that can be found in the whole world..”Duarte Barbosa.
“Melaka adalah pelabuhan terkaya dengan bilangan peniaga borong paling banyak dan tempat persinggahan perkapalan yang datang dari serata dunia ..” - Duarte Barbosa.
---
Melaka sudah lama menjadi sebutan di seluruh pelosok dunia sebelum bangsa penjajah dari Eropah menjejakkan kaki ke bumi Melayu pada awal abad ke-16. Populariti Melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa paling maju sering disebut-sebut oleh para pedagang India, Arab, China dan beberapa lagi sehingga sampai ke telinga orang Eropah.
Kedudukan Melaka di celah laluan sempit Selat Melaka yang menghubungkan dunia Barat dan Timur menjadikan ia sebagai laluan terpenting sejak berabad lama. Setiap kapal dagang yang membuat pelayaran dari Timur ke Barat atau Barat ke Timur akan singgah di Melaka, melakukan perdagangan dan ia menguntungkan Melaka.
Hasil kegiatan perkapalan dan perdagangan yang sangat maju, Melaka berkembang maju sebagai sebuah Malay City State yang paling terkenal di rantau Asia, lebih terkenal daripada China di Asia Timur dan India di Asia Selatan.
Ia membolehkan Melaka terus maju dari sebuah kerajaan biasa sehingga menjadi sebuah negara kota yang paling kaya di dunia. Kekayaan dan kemegahan Melaka sebagai sebuah negara kota turut diakui sendiri oleh para pengembara Eropah, Tom Pires dan Duarte Barbosa (sekadar memetik beberapa nama) yang kagum dengan Melaka.
Mereka menyifatkan Melaka sebagai sebuah tempat dagang yang cukup kaya dan maju serta tidak sama seperti lain-lain tempat, taraf Melaka diletakkan cukup tinggi di mata penilaian mereka mengikut kaca mata perdagangan antarabangsa.
Malah dicatatkan, Melaka adalah sebuah city state yang seimbang antara kemajuan perdagangannya dengan susun atur masyarakat serta nilai budaya bangsanya yang tinggi. Melaka maju dalam keadaan yang sangat teratur dan terancang, seperti dicatat Pires.
Tom Pires dalam laporan catatannya juga menegaskan bahawa, Melaka harus dimiliki kerana ia penting dalam bentuk ekonomi untuk mencipta lebih banyak keuntungan kepada Portugis. Melaka dan keseluruhan Semenanjung Tanah Melayu adalah destinasi ekonomi yang sangat menguntungkan.
Namun, Melaka adalah episod akhir kepada sejarah kegemilangan Malay City States di Semenanjung Tanah Melayu, andai pernyataan itu tidak silap. Sebelum Melaka menjadi sebuah destinasi perdagangan yang paling gah di Asia Tenggara, sudah banyak Malay City States tumbuh wujud di Asia Tenggara beberapa abad sebelum orang Eropah sampai ke sini dengan membawa armada penjajahan.
Lama sebelum terbinanya Melaka, sudah wujud beberapa kerajaan Melayu di Asia Tenggara sejak berabad lama, antaranya ialah Srivijaya di Sumatera yang wujud sejak tahun 700 Masehi. Sesetengah pendapat mengatakan ia bermula sejak tahun 500 Masehi, lain-lain pendapat pula sekitar tahun 200 Masehi. Kira-kira 1,000 tahun lebih awal daripada Melaka, satu tempoh yang cukup lama dan sudah pasti mempunyai sejarah kegemilangan yang panjang sebelum saat kejatuhannya.
Srivijaya, sebuah Maritime Malay City State (negara kota Melayu berasaskan kegiatan maritim / laut) yang pertama, menjadi sebuah kuasa besar di dunia Melayu sejak sebelum kedatangan Islam. Ia juga mempunyai benang yang bersambung dengan darah Kesultanan Melayu Melaka. Ketika itu, Srivijaya adalah sebuah kerajaan yang menganut Hindu-Buddha, manakala bangsanya ialah Melayu.
Sami Buddha dari China, I-Ching yang singgah ke Srivijaya pada tahun 675M merekodkan bahawa beliau menemui satu bangsa di sana yang mempunyai set budaya, kemajuan taraf kehidupan dan kehalusan nilai tamadun yang tinggi. Beliau mencatatkan bangsa itu sebagai Malayu. Daripada catatan I-Ching, difahami bahawa Srivijaya adalah sebuah Malay City State yang mempunyai nilai peradaban yang tinggi.
Srivijaya ialah empayar Melayu paling gah di Asia Tenggara dan mempunyai kesinambungan kepada Kesultanan Melayu Melaka. Dalam erti kata lain, Melaka mewarisi nilai-nilai sosio-budaya, sistem pemerintahan dan sebagainya daripada Srivijaya yang kini Palembang.
Sumber teks Sejarah Melayu juga ada menyebut bahawa darah sultan-sultan Melaka adalah susur galur keturunan diraja Srivijaya. Melalui inskripsi sejarah Kedukan Bukit, pengasas Srivijaya adalah Dapunta Hiyam yang menakluk Jambi sehingga mengembangkan kuasa dan pengaruh ke negeri-negeri di Selat Melaka, termasuk Melaka yang masih sebagai wilayah kecil taklukan Srivijaya pada masa itu.
Kerajaan Kedah Tua (Kataha) yang lebih dahulu wujud juga jatuh ke tampuk kuasa Srivijaya semasa pemerintahan Dapunta. Rekod-rekod di Ligor, Jaiya dan sekitar Segenting Kra, persekitaran politik di sana menerima pengaruh Srivijaya pada kira-kira 775 Masehi berikutan daripada sistem pemerintahannya yang teratur dan kemas.
Menurut Jan W. Christie dari Pusat Pengajian Asia Tenggara, University of Hull melalui jurnal bertajuk Trade and Early State Formation in Maritime South East Asia: Kedah and Srivijaya mengatakan, jauh lebih awal iaitu sekitar abad ke-2 Sebelum Masehi, direkodkan wujud perdagangan gangsa antara Kedah Tua dengan India yang membawa Kedah Tua menjadi sebuah city state sebelum tertakluk di bawah Srivijaya. Sebelum itu pula, Kedah Tua juga direkodkan pernah menjalankan perdagangan logam-logam benilai tinggi dengan China dan India.

Christie juga mengatakan, sejak akhir zaman logam, hubungan dagangan antarabangsa antara Kedah Tua dengan China dan India telah mencapai zaman kegemilangannya. Apabila memasuki abad pertama Masehi, hubungan dagang Kedah Tua terus berkembang pesat dengan memperbesar hubungan dagang dengan negara-negara di sekitar Laut Meditteranean.

Tambah Christie lagi, negeri-negeri Melayu di Semenanjung dan gugusan Kepulauan Melayu (Indonesia) adalah wilayah-wilayah ekonomi terbesar dunia sejak abad-abad Sebelum Masehi lagi.

Di Sumatera, keadaan tanah subur juga membolehkan kegiatan pertanian berkembang pesat menjadi industri pengeluaran bahan makanan terutama beras. Hasil pengeluaran pertanian didagangkan kepada para pedagang yang singgah di pelabuhan-pelabuhan dan menyumbang kepada pendapatan yang besar dan dibayar dengan emas. Manakala emas pula banyak dilombong di Pahang dan Tembeling untuk dijadikan perhiasan dan mata wang bagi tujuan perdagangan.

Sejak abad pertama Masehi juga, tanah Semenanjung pernah menjalankan perdagangan bijih timah semalam beberapa kurun. Hasil-hasil logam seperti timah dan emas mendatangkan pulangan yang tinggi kepada negeri-negeri Melayu sejak Sebelum Masehi. Ia dieksport ke serata dunia dan menjadi tumpuan negara-negara di sebelah Asia Timur, Meditteranean dan Asia Selatan yang berminat untuk menjlain hubungan dagang dengan negeri-negeri Melayu pada masa itu.

Apabila Kedah Tua tertakluk di bawah Srivijaya, hubungan dagang tetap diteruskan antara kedua-duanya dan menjadikan hubungan dagangan lebih rancak dalam mencipta kekayaan bersama. Meskipun Kedah Tua berada di bawah kuasa Srivijaya, ia tetap memainkan peranan dalam mencipta kekayaan di sekitar Selat Melaka.

Manfaat daripada penguasaan Srivijaya, pentadbiran di Kedah Tua dapat diperkemaskan melalui kemahiran Srivijaya dalam mengurus tadbir wilayah-wilayahnya dan seterusnya menjalinkan pula hubungan dagang dengan Timur Tengah melalui Merbok dan Kuala Muda di Kedah.

Namun, Srivijaya lebih dominan dalam menentukan hala tuju prospek ekonomi perdagangan Kedah Tua. Walaupun begitu, Kedah Tua mampu berubah menjadi city state selepas menerima pengaruh urus tadbir dari Srivijaya terutama dalam hal ehwal perdagangan.

Pada suku akhir abad ke-7, inskripsi Telaga Batu merekodkan ciri-ciri pemerintahan city state Srivijaya dengan teratur dalam pentadbiran empayar. Empayar Srivijaya dibahagi kepada beberapa mandala dan setiap mandala ditadbir urus dengan sistematik oleh seorang datu atau gabenor atau duta terdiri daripada anak-anak raja yang bukan pewaris takhta atau anak-anak keturunan pembesar yang dilantik mengikut syarat-syarat kelayakan yang ditetapkan.
Datu pula dibantu parvanda yang berkuasa sebagai ketua tentera atau armada bagi menjaga keselamatan sekitar empayar. Dalam sistem pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka, wujud juga jawatan yang sama dalam menjaga hal ehwal pentadbiran empayar, jawatan itu dipanggil mandulika.

Hierarki pentadbiran dan kelas sosial Srivijaya, golongan anak gahara (anak-anak berdarah raja dari sebelah ibu dan ayah) terbahagi kepada empat kelas iaitu Yuvaraja yang sama tarafnya dengan Tengku Mahkota (Crown Prince), diikuti pratiyuvaraja yang pada masa tertentu akan juga dilantik menjadi yuvaraja. Susun lapis ketiga pula ialah kumarra dan keempat, rajaputra (bukan anak gahara, salah seorang ibu atau bapa bukan dari golongan raja).

Dalam inskripsi Kota Kapur, kelas sosio-politik di Srivijaya direkodkan dua jenis golongan. Golongan pertama ialah keturunan yang mempunyai darah raja (kerabat) seperti diterangkan di atas dan golongan kedua pula ialah terdiri daripada golongan sanapatti (ketua hulubalang), nayakka (penghulu bendahari), hajeeprattyaya (temenggung) dan dandanayakka (kehakiman) yang berfungsi sebagai golongan pentadbir dalam bidang masing-masing yang berkhidmat untuk raja-raja.

Inskripsi Telaga Batu juga merekodkan satu golongan yang memainkan peranan dalam membangunkan Srivijaya sebagai sebuah city state. Golongan itu ialah tuan vatakvurra (penyelia dagang), nakhoda (kapten kapal) dan vaniagga (pedagang). Kumpulan inilah yang berperanan dalam menjadikan Srivijaya sebagai sebuah kerajaan yang dikenali di seluruh dunia pada masa itu dalam kegiatan perdagangan.

Tanpa perdagangan, Srivijaya tidak mampu berdiri sebagai sebuah city state jika hanya terlalu bergantung harap kepada sumber kekayaan wilayah-wilayah dalam empayar. Susun atur dalam lapis sosial juga menunjukkan bahawa Srivijaya adalah sebuah kerajaan yang advance atau maju. Jauh lebih advance jika dibandingkan dengan masyarakat Eropah pada masa itu yang masih hidup dalam Zaman Gelap.

Srivijaya tidak menjadi gah kerana empayarnya, sebaliknya ia menjadi gah disebabkan kekuatan perdagangannya sehingga menjadikan ia sebuah kerajaan yang kaya. Kekukuhan Srivijaya banyak bergantung kepada suasana perdagangan laut di Selat Melaka. Pada hujung abad ke-8, Srivijaya menguasai keseluruhan kegiatan dagangan antarabangsa di Selat Melaka.

Pusat-pusat dagangan di Lembah Bujang (Kedah), Jenderam Hilir (Selangor) dan Kuala Selinsing adalah antara yang pernah dikuasai Srivijaya untuk tujuan perdagangan pada abad ke-11.

Penyelidik sejarah, F.L Dunn dan Alaistair Lamb berpendapat, jajahan-jajahan Srivijaya turut menjalankan kegiatan perlombongan logam-logam bernilai tinggi. Seorang lagi penyelidik, W. Wolters menyatakan, hasil pengeluaran dari wilayah-wilayah empayar membolehkan Srivijaya menjalankan hubungan dagang bersama China.

Hasil kerancakan perdagangan pula membolehkan Srivijaya mengutip cukai daripada para pedagang bagi tujuan pembangunan wilayah-wilayah. Ia adalah sistem cukai untuk tujuan pembangunan yang terancang. Malah, ia juga antara ciri-ciri advance yang terdapat dalam sistem kutipan hasil untuk tujuan pentadbiran Srivijaya. Kecekapan mengurus tadbir hasil kekayaan itu telah membawa Srivijaya bangun sebagai sebuah city state yang gemilang dan dikenali serta disebut-sebut di seluruh pelosok dunia pada masa itu.

Istilah city state juga memberi gambaran bahawa semua penduduknya memiliki kekayaan dan tidak hidup miskin. Seorang penulis Arab, Abu Zaid merekodkan, hasil kekayaan yang dipungut Srivijaya melalui kegiatan perdagangan juga diagihkan kepada rakyat jelata. Ia bermakna, Srivijaya ada sebuah kerajaan yang sangat kaya kerana mampu membahagikan kekayaan negara kepada semua rakyatnya. Lazimnya, kekayaan itu diagihkan dalam bentuk emas. Catatan Abu Zaid juga menunjukkan Srivijaya adalah sebuah empayar yang kaya dengan emas.

Malah, golongan yang bergelar pelajar juga diberikan bantuan (seperti biasiswa) apabila berhijrah ke tempat lain bagi tujuan itu. Dalam inskripsi Nalanda yang ditulis pada 949 Masehi, direkodkan sebuah kuil dibina Maharaja Rajaputradewa bagi tujuan pusat pengajian dan setiap pelajar diberikan bantuan dalam bentuk biasiswa.

Kekayaan yang pernah dinikmati Srivijaya banyak dipengaruhi oleh fungsi Selat Melaka sebagai laluan perdagangan antarabangsa yang menghubungkan dunia Timur dan Barat. Kesan daripada fungsi Selat Melaka, wilayah-wilayah kecil dalam empayar Srivijaya mendapat faedah ekonomi yang besar. Selepas kejatuhan Srivijaya, wilayah-wilayah kecil itu berpecah menjadi wilayah-wilayah yang menjalankan urus tadbir sendiri.

Lama-kelamaan, wilayah-wilayah kecil itu terus berkembang dalam aspek ekonomi disebabkan faedah yang diterima daripada fungsi Selat Melaka. Perkembangan itu yang bermula daripada wilayah-wilayah kecil kemudian berubah menjadi negeri-negeri kecil. Perubahan itu juga didorong oleh fungsi Selat Melaka sebagai laluan perdagangan antarabangsa.

Kemudian tumbuhlah Melaka, Johor-Riau serta Acheh yang mendapat manfaat Selat Melaka yang sangat strategik. Parameswara, putera dari darah istana Srivijaya boleh sahaja berdiam membuka kerajaan di lain-lain tanah yang tidak menghadap Selat Melaka, namun Parameswara memilih Temasik kemudian Melaka kerana Temasik dan Melaka berada dalam laluan Selat Melaka yang mempunyai nilai perdagangan antarabangsa. Ia kerana Selat Melaka adalah jantung kepada perdagangan dan lubuk kekayaan orang Melayu di rantau ini.
Negeri-negeri kecil yang terbangun selepas kejatuhan Srivijaya, daripada pengkalan kemudian berubah menjadi pelabuhan besar yang kaya dan dipenuhi kapal-kapal dagang dari serata dunia. Tidak semua negeri Melayu di sepanjang Selat Melaka bertukar menjadi pelabuhan entreport berkepentingan besar, namun ia tetap menyumbang kepada kekayaan hasil daripada perdagangan antarabangsa. Melaka pula menjadi pelabuhan yang paling sibuk dan paling berkepentingan besar apabila kapal-kapal dagang dari serata dunia berhenti singgah untuk berdagang di situ.
Acheh, Siak, Jambi, Melaka, Banten, Makassar, Ambon, Semarang dan Palembang menikmati kekayaan yang bertali arus dengan Selat Melaka. Kapal-kapal dagang dari serata dunia yang lalu di Selat Melaka berlabuh dan menjalan kegiatan tukaran dagangan di pelabuhan-pelabuhan di sana. Ia menjadikan pelabuhan-pelabuhan kecil di sana bertukar menjadi pelabuhan-pelabuhan besar bertaraf antarabangsa dan mencipta kekayaan kepada negeri-negeri yang terlibat dan seterusnya menjadi city states yang masyhur.
Selat Melaka menyediakan perkhidmatan perbekalan bahan-bahan segar dan mewah seperti emas dan logam-logam bernilai tinggi. Kapal-kapal dagang singgah di Selat Melaka untuk mendapatkan bekalan makanan dan air bersih ketika berlabuh di negeri-negeri Melayu. Kanun Laut Melaka pula diperkenalkan bagi melicinkan kegiatan perdagangan di Selat Melaka. Ia menjadikan perdagangan lebih sistematik dan advance.
Selat yang sempit itu pula membolehkan negeri-negeri Melayu yang menghadap di sekitar Selat Melaka menjalankan perdagangan sesama mereka kerana jaraknya yang tidak jauh. Ia mendorong perkembangan hubungan ekonomi serantau yang rancak dan menyaksikan pertukaran jual beli barangan yang menyumbang ke arah pembangunan ekonomi sehingga terbinanya city states yang kaya raya.
Direkodkan, para pedagang India singgah di negeri-negeri Melayu di Selat Melaka untuk menjual barangan mereka bagi mendapat tukaran emas sebagai elemen jual beli. Para pedagang dibayar dengan emas ketika berurusan di negeri-negeri Melayu pada ketika itu.

Melaka yang menjadi tempat jualan hasil bumi, rempah ratus dan herba ubatan didatangkan dari negeri-negeri Melayu yang lain. Dalam erti kata lain, Melaka sebelum dimasuki Portugis pernah menjadi one-stop-center untuk para pedagang dari India, Arab, Parsi dan China mendapatkan semua barang-barang yang diperlukan dan setiap urus niaga pula melibatkan elemen pembayaran menggunakan emas. Para pedagang itu tidak perlu singgah di banyak tempat untuk mendapatkan barang-barang yang diperlukan, sudah memadai untuk mereka singgah di Melaka bagi mendapatkan semua barangan itu.

Kesannya, Melaka membangun pesat menjadi sebuah city state dalam masa singkat, hasil daripada fungsi Selat Melaka yang mempunyai nilai besar kepada ekonomi perdagangan antarabangsa.

Perkembangan negeri-negeri Melayu hasil daripada manfaat Selat Melaka menjadikan negeri-negeri Melayu berubah menjadi city states yang kaya raya sejak berabad lama sebelum zaman penjajahan Eropah di rantau ini bermula dengan kejatuhan Melaka terhadap Portugis pada 1511 Masehi. Melaka pula pernah bersinar sebagai bintang paling cerah di episod akhir Malay City States sebelum penaklukan Portugis.
Bermula dengan kejatuhan Melaka ke tangan orang Eropah, ia kemudian disusuli dengan episod-episod pilu jatuhnya satu persatu Malay city states yang lain. Nenek moyang orang Melayu yang kaya raya bermandi emas sejak zaman Srivijaya, telah jatuh ke lantai dan dipijak-pijak oleh bangsa Eropah yang dengki melihat kekayaan negeri-negeri Melayu melalui manfaat Selat Melaka.
Bangsa Eropah kemudian rakus menguasai Selat Melaka untuk manfaat ekonomi mereka. Saat bermulanya penguasaan bangsa Eropah ke atas laluan perdagangan antarabangsa yang paling strategik di Selat Melaka, negeri-negeri Melayu hancur lunyai dipaksa menerima penjajahan yang merampas semua kekayaan sejak berabad lama. 

Kisahnya

Misteri Danau Tok Uban dan Kisah Bukit Panau

Masjid Brunei Tok Uban
Assalamualaikum. Kalau hendak dihitung memang tak terkira banyaknya tempat-tempat misteri di negara kita. Selalunya sesuatu yang misteri itu dianggap sebagai tahyul dan hanya rekaan semata-mata atas sebab tertentu. Contohnya cerita-cerita berkaitan dengan hantu ataupun pantang larang orang tua-tua. Ianya tak lari daripada tujuan yang baik tetapi dengan cara yang menakut-nakutkan orang. Itu cara orang dulu-dulu.
Tapi tidak semua yang misteri itu adalah tahyul. Kita kena akui ada perkara yang di luar tahap pemikiran logik kita walaupun ianya susah untuk diterima. Hanya orang yang ‘terpilih’ saja yang boleh ‘merasa’ kemisterian sesuatu tempat atau perkara berdasarkan anugerah daripada Allah s.w.t. Bagi aku yang tidak mempunyai apa-apa keistimewaan dalam diri ni hanyalah sekadar berminat untuk mengorek cerita dan untuk mengetahui sejarahnya serta apa rahsia yang terdapat di suatu tempat tersebut. Salah satu lokasi yang aku rasa sesuai untuk dijadikan permulaan adalah Danau Tok Uban di mana terletaknya sebuah masjid indah bernama Masjid Brunei Darussalam di tebing tasik yang terbentang luas. Sejarah pembinaan Masjid Brunei Darussalam boleh dibaca dalam entri ini, dan untuk melihat gambar-gambar sekitar masjid pula boleh ke entri ini.

Siapa Tok Uban?

Semasa dalam perjalanan dari Pasir Mas menghala ke Tanah Merah, aku ternampak sign board jalan yang menghala ke Tok Uban ataupun dieja dengan To’ Uban yang aku kira sebagai ejaan asal bagi Tok Uban. Aku tertarik dengan nama Tok Uban itu sendiri. Siapa Tok Uban? Atau…apa itu Tok Uban? Sama ada ianya nama seseorang ataupun sekadar nama sesuatu benda. Pasir Mas dan Tanah Merah ni dekat juga dengan sempadan Siam. Ada kemungkinan nama Tok Uban itu berasal daripada perkataan Siam yang boleh membawa maksud macam-macam. Hasil daripada pembacaan di Internet akhirnya terjumpalah jawapan bagi persoalan ni.
Tok Uban ni adalah nama seseorang. Kemungkinan besar dialah yang membuka tempat bernama Tok Uban yang terletak di Pasir Mas ni. Nama sebenar Tok Uban adalah Haji Sulaiman yang kuburnya sekarang dijaga oleh cucu-cucunya. InsyaAllah kalau ada masa bolehlah aku cari kubur arwah Tok Uban ni. Boleh juga tanya cucu-cucunya sama ada betul atau tidak datuk diorang ni yang membuka tempat bernama Tok Uban.
Ada juga yang mengatakan Tok Uban adalah seorang lelaki bertaraf wali yang mempunyai pelbagai ilmu. Ada beberapa orang yang mengaku pernah berguru dengan Tok Uban. Lagi misteri apabila dikatakan Tok Uban adalah jelmaan sepanjang zaman. Tak perlu rasanya nak cerita lebih lanjut pasal ni sebab ianya sangat jauh untuk diterima oleh akal kita.

Misteri Danau Tok Uban

Sekarang kita masuk cerita pasal Danau Tok Uban pula. Seperti yang kita tahu Masjid Brunei didirikan di tebing tasik yang luas. Tasik atau lebih tepat disebut danau dahulunya dikatakan adalah tempat di mana Empayar Kota Chermin berada. Ada yang menyebut Empayar Chermin, Kota Chermin dan Negeri Chermin. Dalam cerita ni kita kekalkan dengan panggilan Kota Chermin iaitu Kelantan Purba.
Kota Chermin adalah sebuah negeri (Kelantan Purba) dengan ibu kotanya dikenali sebagai Jiddah dan menjadi pusat perdagangan melalui Sungai Kelantan. Ianya juga ada kaitan dengan zaman Nabi Sulaiman a.s. Dahulunya sihir dan ilmu ghaib menjadi mainan. Mengikut sejarah Nabi Sulaiman a.s. memang pada zaman itu sihir bukanlah sesuatu yang asing. Tapi sampai satu tahap ianya dihapuskan dan kitab-kitab yang mengandungi ilmu-ilmu sihir tersebut telah disembunyikan oleh Nabi Sulaiman a.s. di Temple of Solomon (Kuil Sulaiman) yang terletak di bawah Masjidil Aqsa yang pihak Zionis giat duk menggali sekarang ni untuk membangkitkan semula era dunia sihir. Maklumat lanjut berkaitan dengan hal ini boleh baca di sini.
Ditakdirkan Allah s.w.t. terjadilah bencana alam yang dahsyat hingga Sungai Kelantan ditutup lalu terbentuklah Selat Melaka yang menjadi pusat perdagangan dunia terulung ketika itu. Ada yang mengatakan bencana alam yang dimaksudkan adalah gempa bumi, ada juga mengatakan tsunami. Namun kedua-dua bencana alam tersebut memang saling berkait rapat. Dan bermula dari bencana alam itulah terpisah antara Semenanjung dan Sumatera yang dulunya ia bersambung. Jiddah pula ditenggelami air lalu membentuk danau yang sekarang ni dikenali sebagai Danau Tok Uban.
Dikatakan Jiddah mempunyai harta emas yang sangat banyak. Atas sebab itulah Pasir Mas (Emas) dan Tanah Merah mendapat nama. Secara ringkasnya di dasar Danau Tok Uban terdapat harta yang tenggelam tetapi misterinya timbul apabila ada pihak yang cuba untuk mengambil beberapa harga yang tenggelam tersebut gagal untuk membawanya naik ke permukaan. Menurut orang yang mempunyai pandangan kasyaf di kawasan tersebut, harta-harta yang terkandung di dasar Danau Tok Uban bakal digunakan pada akhir zaman semasa kebangkitan semula Islam.
Terdapat beberapa hadis yang ada menyebut tentang Timur. Antaranya:
Sabda Nabi Muhammad s.a.w.: “Pembawa bendera al-Mahdi adalah seorang laki-laki daripada suku Tamim yang datang dari Timur.”
Sabda Nabi s.a.w.: “Al-Mahdi akan datang setelah muncul Panji-panji Hitam dari sebelah Timur yang mana pasukan itu selalu tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun. (Ibnu Majah)
Ada pendapat mengatakan Timur yang dimaksudkan ada kemungkinan ialah Danau Tok Uban, di mana segala yang tersirat tersimpan.
Berkaitan dengan Kota Chermin yang tenggelam, ianya ada kaitan dengan orang Kelantan yang biasanya lebih sinonim dengan emas dan kebanyakan pakar pertukangan emas adalah daripada kalangan orang Kelantan. Aku tak boleh nak ulas lanjut pasal ni sebab memang tak tahu. Tapi korang boleh selidik sendiri. Yang aku tahu Majalah Tiga pernah buat jurnal berkenaan dengan emas di Kelantan. Oh ye, buat pengetahuan Pasir Mas dan Tanah Merah adalah bersempadan.

Kisah Bukit Panau

Selain Danau Tok Uban, Bukit Panau yang terletak di Tanah Merah dan berhampiran dengan Danau Tok Uban juga menjadi salah satu daya penarik untuk aku terus mengorek rahsia dan misteri yang berlaku satu ketika dulu. Ada pihak mengatakan Mount Ophir yang disebut dalam kitab Yahudi yang merujuk kepada Gunung Ledang di mana Nabi Sulaiman a.s. pernah sampai ke sana sebenarnya adalah Bukit Panau setelah kajian dibuat. Tak tahu pula kajian macam mana yang diorang buat. Taip itu tak penting. Yang hendak aku sampaikan adalah kisah antara Sayyid Hussein Jamadil Qubra dan juga Laksamana Hang Tuah di Bukit Panau.

Sayyid Hussein Jamadil Qubra

Sayyid Hussein Jamadil Qubra adalah ketua Wali 7 yang bermudik dengan kapal dari Mekah bersama adiknya Syeikh Thana’uddin lalu singgah sebelah Bukit Panau sekitar tahun 1349 Masihi selepas membina Masjid Kg. Laut iaitu masjid tertua di Malaysia yang struktur binaannya adalah tanpa paku. Masjid Kg. Laut pada asalnya terletak di Kampung Laut berhampiran Sungai Kelantan tetapi dipindahkan ke Nilam Puri bertentangan dengan UM Cawangan Kampus Islam atas sebab tapaknya semakin terhakis dan ditenggelami air yang sekarang ni dah menjadi sungai. Mungkin sejak itulah Kampung Laut mendapat nama. Aku pernah solat Maghrib kat Masjid Kg. Laut ni dua tahun lepas. Perasaannya betul-betul tak sama kalau nak dibandingkan dengan masjid moden sekarang ni. Bukan sebab perbezaan struktur dan zaman, tapi…entahlah. Susah nak cakap. Misteri.
Masjid Kg. Laut
Salah seorang anak Sayyid Hussein Jamadil Qubra dihantar untuk berdakwah ke Borneo dan diangkat menjadi Sultan Brunei dengan gelaran Sultan Berkat yang merupakan nenek moyang raja-raja kepada Sultan Brunei sekarang. Maka terjawablah persoalan yang timbul dalam entri Sejarah Masjid Brunei Darussalam yang lepas.

Laksamana Hang Tuah

Adik kepada Sayyid Hussein Jamadil Qubra iaitu Syeikh Thana’uddin menetap di Bukit Panau sebagai tempat pertapaan. Di Bukit Panau inilah Laksamana Hang Tuah datang berguru dengan Syeikh Thana’uddin yang menggunakan nama gelaran Adi Putera setelah berjalan selama 7 hari 7 malam dari Kota Melaka sekitar tahun 1400 Masihi.
Dikatakan juga Hang Tuah adalah guru kepada Allahyarham Dato’ Paduka Meor Abdul Rahman iaitu Mahaguru Silat Seni Gayong yang sangat terkemuka. Maksud guru yang dinyatakan bukanlah secara direct kerana Hang Tuah dan Meor Abdul Rahmanadalah daripada dua zaman yang berbeza. Allahyarham Meor Abdul Rahman dilahirkan 17 haribulan Ogos 1918 di Kampung Lake Garden, Taiping, Perak. Mustahil mereka berdua boleh berjumpa dalam jarak masa yang terlalu jauh.
Guru yang dimaksudkan adalah melalui mimpi yang dialami oleh Meor Abdul Rahman semasa beliau ke Mee Nam, selatan Thailand. Hang Tuah telah meludah ke dalam mulut Dato’ Meor untuk menurunkan ilmunya. Nak tahu lebih lanjut boleh baca tentang Biodata Dato’ Meor Abdul Rahman.
Itulah serba sedikit sejarah dan kisah yang dapat aku kongsikan. Kalau nak cerita lagi memang panjang. Tak larat nak cerita semua. Kalau korang nak tau lebih detail bolehlah baca artikel-artikel berikut yang menjadi antara rujukan aku dalam tiga entri ni.
dan banyak lagi sumber lain sebenarnya yang korang boleh search sendiri. Makluman yang aku sampaikan ni adalah hasil gabungan beberapa bahan bacaan. Kesahihannya tak dapat nak dipastikan sebab kebanyakan cerita tidak dijilidkan sebagai satu kitab. Ada dakwaan mengatakan sejarah dan informasi berkaitan dengan hal yang disebutkan ini sengaja dipadamkan oleh pihak British untuk menutup sejarah daripada pengetahuan generasi baru atas sebab-sebab tertentu. Diorang sebenarnya takut dengan kita terutamanya orang Islam tetapi disebabkan diorang lebih awal bertindak, kita pula yang terikut-ikut dengan diorang.
InsyaAllah kalau ada info baru berkenaan dengan perkara-perkara ni akan aku update nanti. Sekarang ni dalam perancangan nak ke Masjid Brunei sekali lagi dan juga nak tinjau Bukit Panau. Manalah tahu, tiba-tiba kat Bukit Panau boleh terjumpa dengan Adi Putera, boleh belajar silat nanti hehe. Kata-kata ni bukan sekadar gurauan…ianya ada kaitan dengan mimpi yang aku alami lepas lawat Masjid Brunei hari tu.


http://blog.amirez.com/misteri-danau-tok-uban-dan-kisah-bukit-panau/